Voor dat je je social media gaat uitbesteden moet je eigenlijk wat dingen checken.
Er zijn tegenwoordig veel social media agency's die helaas geen goede resultaten afleveren en waar je als klant wel flink voor betaald.
Om te voorkomen dat je met de verkeerde partij in zee gaat heb ik een checklist voor je gemaakt. Hiermee kom je er achter welke social media manager het beste bij het bedrijf en de doelen past.
Daar gaan we!
1. Check de socials van het bedrijf zelf.
- Hoe ziet dit er uit?
- Hebben de accounts veel buitenlandse volgers?
- Krijgt de content genoeg likes in verhouding met de volgers?
- Ziet de feed er mooi uit?
- Gebruiken ze zelf ook hashtags?
- Zijn ze zelf actief op de socials?
- Maakt de agency gebruik van reels en highlights?
- Hoe schrijven ze de captions?
- Hoe is de biografie ingericht?
- Krijg je een wow effect of is het rommelig?
Als er een of meerdere van de bovenstaande aspecten niet in orde is zou ik deze agency overslaan. Het kan natuurlijk zo zijn dat een bedrijf zo succesvol is en vol zit met klanten. Maar het is altijd erg belangrijk om je werk te tonen als social media agency. Als hun eigen socials er niet uit zien of de following niet klopt, is het vaak niet oké.
2. Bekijk of ze ook reviews hebben.
- Staan er reviews op google?
- Staan er reviews op trustpilot?
- Staan er reviews op hun socials?
- Deelt de partij resultaten en portfolio werk?
Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand net gestart is en nog geen klanten heeft. En daar is helemaal niks mis mee en dat zegt niks over de kwaliteit. Iedereen moet ergens beginnen! Maar vraag dit wel na, geef aan dat je gezocht hebt naar reviews en dat je niks kon vinden.
3. Vraag welke groei strategieën ze hanteren.
Geloof het of niet, maar er zijn heel veel groei strategieën die absoluut niet werken. Ze zijn zelfs slecht voor de socials en kunnen schade aan het account en de naamsbekendheid aanbrengen.
Als iemand je 500 volgers 1 een maand zonder een goede onderbouwing van een strategie aan je beloofd, zou er een alarm belletje bij je moeten gaan rinkelen bij je. Dit kan niet goed zijn. Vooral niet als het account zelf nog wat kleiner is.
Ik heb het wel eens langs zien komen dat een bedrijf nep volgers gestort kreeg, of buitenlandse volgers. Hier heb je niks aan en het social media platform raakt in de war.
Je hoeft niet de exacte groeistrategie te weten, maar het is wel belangrijk dat je een beetje weet waar de volgers vandaan worden gehaald. Een groeistrategie is vaak ook een soort geheim.
Wij houden onze exacte groei strategie ook geheim. puur omdat wij een organische groeimethode hebben ontwikkeld die echt goed werkt. Hiermee bereiken wij exact de juiste gebruikers en eventueel zelfs in een bepaalde omgeving.
4. Vraag jezelf af wat je van het contact vind.
- Reageren ze snel?
- Hoe zijn ze in communicatie?
- Via waar communiceer je?
- Wordt er verteld hoe een samenwerking er uit zal zien?
- Nemen ze de tijd voor je?
Vraag jezelf af wat jij belangrijk vindt en of die partij er aan voldoet.
Wil je er nou echt van verzekerd zijn dat alles goed komt zonder uren lang onderzoek te doen? Dat kan!
Wij nemen de socials voor ondernemers en bedrijven graag uit handen!
Bekijk ons social media beheer of Neem contact op voor ene gratis plan op maat